"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian
kecuali orang yang beriman dan beramal soleh yang berpesan dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran."
(Al 'Asr 103: 1-3)
Saxophone-09 I Know Inst Lee Jung Sik

Powered by mp3crop.com

Monday, June 11, 2012

[Reflection] Meniti Jalan Suci.

Bismillahirrahmanirrahim.
In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.
Salam ukhuwah to all readers.



Alhamdulillah. Beberapa hari lalu, saya sudah berjaya mengkhatamkan buku Meniti Jalan Suci yang saya pinjam daripada naqibah saya. Terima kasih Kak Nisa. Meniti Jalan Suci. Pertama kali saya direcommendkan buku ini secara tidak sengaja oleh Kak Nisa sewaktu perjumpaan terakhir kami buat semester lepas, hati saya melonjak-lonjak untuk membacanya. Oleh yang demikian, dua hari sebelum mula cuti semester, saya gagahkan diri untuk memanjat anak tangga ke bilik Kak Nisa. Semata-mata kerana Meniti Jalan Suci.

Perasaan saya. Pertama kali saya memegang buku tersebut setelah Kak Nisa menyerahkannya pada saya, amat tidak tergambarkan. Terharu mungkin. Hampir menitis air mata ini. (Waktu tu kena cover lah, takkan hendak menangis depan Kak Nisa pula ^.^). Ditambah lagi menatap wajah kasih sayang Kak Nisa, sungguh hati ini cair. Sungguh saya cinta Kak Nisa kerana Allah.

Meniti Jalan Suci menunjukkan kepada kita semua yang sentiasa berkeadaan sibuk dengan hal-hal dunia betapa pentingnya hidup ini berpaksikan agama (Islam). Terlalu banyak komitmen yang menuntut masa kita yang diberikan Allah, 24 jam sehari sehingga tiada lagi masa yang kita ada untuk mengadap Allah Azza wajalla samada untuk berterima kasih atas nikmatNya ataupun untuk merintih mengharap bantuanNya.

Sebelum membaca Meniti Jalan Suci ini saya mempunyai harapan agar bacaan ini akan menjadi medium untuk saya mula melangkah dengan lebih gigih di atas muka bumi Allah ini setelah diri pasrah diuji. Alhamdulillah, apa yang saya dapat bahkan lebih besar daripada itu. Makna Islam yang lebih luas, yang saya tidak pernah tahu, merangkumi kehidupan rohani, sosial dan muamalat. Meniti Jalan Suci membuka mata saya untuk mula mencari erti penghidupan sebagai seorang mujahadah. Alhamdulillah, saya dapat merasakan perubahan jiwa saya. Saya mengerti yang saya tidak keseorangan, kerana Allah bersama saya.

Salah satu tajuk dalam Meniti Jalan Suci yang menarik hati saya adalah Tuhan Sudah Ingatkan Kita, Tapi Kita Selalu Lupa. Lumrah manusia, mudah lupa, sentiasa perlu diingatkan. Membaca tajuknya saja mengingatkan saya pada pengalaman-pengalaman lepas yang membentuk diri saya pada hari ini. Dan juga pengalaman yang baru saja dilewati yang mendorong saya untuk bangkit bersama semangat baru. Semuanya sebagai peringatan buat diri ini yang penuh khilaf. Semoga Allah ampunkan saya.

MasyaAllah. Bukan mudah semuanya bagi saya, tetapi Allah memudahkan segalanya buat saya. Suka saya mengambil iktibar dari apa yang diperkatakan oleh Ibn Al-Jauzi : Suatu urusan menghimpitku membuatku cemas dan gelisah berlarut-larutan. Aku terus berfikir mencari jalan penyelesaian dan kecelaruan itu dengan berbagai cara dan usaha. Tetapi aku tidak menemukan satu jalan penyelesaian pun untuk keluar darinya, hingga ada sebuah ayat yang menawarkan kepadaku, ayat itu adalah : 
..... barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.(65:2)

Dan satu lagi ayat popular yang sentiasa dapat saya baca di mana-mana. 
Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.(94:5-6)

Oleh yang demikian, sampai sini sahaja dulu perkongsian kali ini. Allahu'alam.



p/s : sama-sama kita teroka penghidupan sebagai muslimin dan mukminin. InsyaAllah.

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. assalamu'alaikum chika :)
    alhamdulillah, Allah mpermudahkan jalan menujuNya.
    Allah beri kita pilihan,tp kita sendiri yg decide utk pilih yg mana satu,dan paling susah bila berhijrah ke sesuatu yg sgt asing bg diri kita.
    tp jln yg susah itu sebenarnya lebih manis dan bmakna,berbanding jln yg senang :)

    semoga Allah mberi kita kekuatan setiap detik dlm mengharungi godaan2 syaitan. syaitan akan cr jln utk jatuhkn manusia,bila dia perasan kita semakin ingin dekat pd Allah.... :( .doakan kami jgk tau..huhu..

    ReplyDelete

Saya manusia yang tidak sempurna.
Kerana itu, saya sampaikan dakwah kecil setakat yang saya tahu.
Pesanan yang saya tulis bukan sebab saya orang alim
tetapi sekadar usaha supaya dikasihi-Nya.
Jika banyak kekurangan yang terlihat, anda benar.
Itulah saya.